Bu Blogda Ara

9 Şubat 2016 Salı

Matlab Başlangıç, Temel Kavramlar Eğitimi

Merhaba arkaşlar,

Dersimiz Matlab'a giriş, Matlab için başlangıç ya da Matlabın temelleri olarak düşünebilirsiniz.

Mat – Lab, belki duymuşsunuzdur matrix labratory kalimelerinin baş harflerinden gelmektedir. Bu nedenle matris tabanını kullanır ve matrisler ile ilgili işlemleri çok kolayca yapabiliriz.
Bu kısım command window yani komut penceresidir. Burada anlık komutları kullanmak, işlemleri yapmak için kullanırız. Aynı zamanda yazdığımız programların çıktısını da bu ekranda görürüz. 
Bu kısım command history kısmı yani komut geçmişidir. Burada kullandığınız komutları görürsünüz.
Bu kısım ise workspace yani çalışma alanı diyebileceğimiz alandır. Bu alanda da programımızda kullandığımız ya da komut penceresinde kullandığımız değer atanmış değişkenlerimizi görürüz.

Bunların yerini değiştirebilir, kaldırabilr, isterseniz de buradan tekrar yerine koyabilirsiniz. Matlab da en önemli kısımlardan biri diyebiliceğimiz help yani yardım kısmı işte buradan açılır.
İsterseniz içeriğe göre burada aramak istediğiniz, komut kullanım şekli vs seçip gerekli bilgileri alabilirsiniz. Ya da buraya tıklayarak arama yapar ve komut hakkında bilgi alabilirsiniz. Belki tek sıkıntı ingilizce olması olabilir ama programlama dilleri genelde ingilizce.
Programlama biliyorsanız az çok bütün programlar benzer algoritma yapılarını benzer döngüleri benzer şartları benzer değişken tiplerini, operatörleri kullanır. Burada matlabda sıklıkla kullanacağımız operatör ve komutlardan bahsedip örnekler vereceğim.
Önce operatörlerden başlayalım. Matlabda işlemleri aynı hesap makinesinde yapar gibi yapabiliriz.
A= 5 + 3; B = 8 / 2; C= 4 * 3 gibi gördüğünüz komut satırına yazıp entera basarsanız A =8, B =4 ve C= 12 cevaplarını görürsünüz. Sol tarafta zaten değişkenlerimizi görebilirsiniz artık bu değişkenleri kullanarak da işlem yapabiliriz
E = A – B gibi. Bunun gibi lojik işlemler de yapmak mümkün. Yani A> B yaptığımız işlem doğru olduğu için 1 cevabını verdi. Yanlış olsa idi “0” cevabını verecekti. Mesela C <0 ya da C < A gibi.

Matlabda bazı sabitler de tanımlıdır. Mesela pi, j , e sayısı tanımlıdır. Cevaplarınızı herhangi bir değişkene tanımlamazsanız matlab otomatik olarak “ans” isimli bir değişkene atar. Ve her cevabı da üzerine yazdığından “ans” değişkeninde en son kullanıdığınız cevap kalır.

Sanırım komut penceresini yeterince anlattık. Şimdi asıl programlarımızı yazacağımız, sürekli çalıştırabileceğimiz kısma göz atalım.

Buradan yeni bir dosya açıyoruz. Şimdi basit bir program ile başlayalım. Mesela bu iki sayının karelerinin toplamının kare kökünü hesaplayan program olsun. Program yazmaya başlarken ben genelde şu 3 komutu tercih ediyorum. Kısaca onlardan bahsedeyim. Clear all, close all, clc. Clear all çalışma alanındaki değişkenleri temizler. close all eğer açık bir figure ya da çizim ekranı varsa onu kapatır. clc ise komut penceresini temizler
daha sonra işlem yapacağımız 2 adet sayı belirliyoruz.
A= 5, B = 3; bu noktalı virgüller programı çalıştırdığımızda komut penceresinde görünmesin dolayısıyla program işlemci gücünü ekranda göstermek için harcamasın diye kullandığımız bir işaret. Şimdi programımız kısa ama mesela 10 satırlık program yazdğımızı düşünelim baya yoracaktır bilgisayarı. Hazır yeri gelmişken açıklamalardan da bahsedelim. Hemen her yazılımda olduğu gibi burada da kullanıcıya ya da kendinize ip ucu olarak program içine bazı açıklamalar ekleyebilirsiniz. Mesela "% işlem yapılacak 1. sayı ""% işlem yapılacak 2. sayı ""gibi % işareti açıklama için kullanılır. Yazılım % işaretinden sonrasını görmez işlem yapmaz. Sonucu da c gibi bir değişkene atayalım.
Sqrt karekök işlemini yapmak için kullandığımız komuttur. Sonucu ekrana bastırmak için fprintf komutunu kullanabiliriz. fprintf('Sonuc %f dir\n', c);  F demek floating yani 32 bit sayıdır. de de kullanabildik, D ise double 64 bittir. %.2f dediğimizde virgulden sonra 2 basamak görmek istiyoruz demektir. Buradan sayıları değiştirip programı çalıştırabiliriz ancak programı başka bir kullanıcıya sunacaksak dışarıdan girmesini isteriz, bunun için şu komutları kullanır, programı şöyle düzenleriz.a = input('işlem yapilacak 1. sayiyi giriniz'); Bu \n bir sonraki komutun ya da ekrana gelecek şeyin bir alt satırda gelmesini sağlar if şart komutunu da bu programda kullanmak için şöyle ekleme yapalım.sonuç 10dan büyükse sonuc 10dan büyük yazsın küçükse küçük ve eşitse de eşit yazsın. Burada fprintf ile display arasındaki fark display ile sayısal bir sonuç ekrana koyamazsınız sadece düz metin gelir. Fprintf ile hesaplamalarınızın sonuçlarını düz metnin arasında ekrana yazıdırabilirsiniz.

clear all
close all
clc

a = input('islem yapilacak 1. sayi ');
b = input('islem yapilacak 1. sayi ');

c = sqrt ( a^2 + b^2) ;
fprintf('Sonuc = %.2fdir\n',c);

if c>10
    display('sonuc 10dan buyuktur')
elseif c<10
    display('sonuc 10dan kucuktur')
else 
    display('sonuc 10dur')
end

Burada if"in kullanımını görmüş olduk. Tek bir şart olsaydı sadece if kullanıp, en ile bitirecektik. Ancak birden fazla sonuç olduğundan elseif yani diğer koşulu da kullanmış olduk.


Yazılım, matlab konularında ilerlemek istiyorsanız , beni takip edebilir, Ya da doğrudan iletişime geçerek özel ders alabilirsiniz. Burada daha detaylı anlatımı bulabilirsiniz
Ayrıca ders veren profilim burada

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder